Ferry Serres-Kjeller

Ferry Serres-Kjeller

Vi startet turen fra Gardermoen tidlig onsdag 19.4.2000, da vi fløy til Marseille via Munich. I Marseille leide vi en bil og satte kursen nordover mot Serres. Her ble vårt opphold noe lenger en først forventet da vi ble liggende værfaste før vi kom oss ut av fjellene. Så tiden ble brukt til planlegging av hjemturen. Flyplassene vi skulle lande på burde ha gressbane. På mandagen var været godt nok til å kunne fly ut av fjellene fra Serres LFTM, men ruten måtte legges sydover for å komme ut av fjellene.

Mauritzen fløy den første leggen og Fure var navigatør. Deretter gikk turen opp til St. Rambert d Albon LFLR hvor vi hadde vår første stopp med besøk av en lokal flysamling. Så videre planlegging for turen, fulle tanker og opp i luften igjen. Fra St. Rambert d Albon hadde Fure kontroll over flyet og videre gikk turen til Colmar LFGA hvor vi skulle tolle ut fra Frankrike. Etter å ha fylt opp tankene, ble det levert inn flightplan og turen mot Tyskland var klar.

Hans Petter topper opp tankene på St. Rambert d Albon. Foto: Jarle O. Mauritzen

Nå gikk turen videre til Speyer EDRY hvor vi skulle overnatte og Mauritzen var igjen klar ved spakene for å føre oss videre. Når vi kalte opp Speyer, fikk vi ikke noe svar og gikk inn og landet som ved en vanlig AFIS plass. Da vi kom ut av flyet, var det lite mennesker å se på plassen og alt stengt. For å komme ut av plassen, måtte vi hoppe over gjerdet for i det hele tatt å komme oss videre. Her overnattet vi ved Speyer Tekniske museum som ble besøkt tidlig neste dag.

Ved oppmøte på Speyer flyplass neste dag begynte vi planleggingen videre. Ved Hans Petter sitt besøk i tårnet fikk han en grundig forklaring på hvorfor flyplassen var lukket etter stengetid og at man ikke lander på en plass i Tyskland etter stengetid. Så etter langt om lenge fikk vi levert inn flightplan og fylt bensin. Fure gjorde seg klar for sin neste legg opp gjennom hele tyskland. Så ved landing i Lübeck EDHL var vi enige om at over tre timer i Birddog-en var en drøy bit og fant ut at etter å ha fått fylt opp tankene og levert inn flightplan var det på tide med en matbit.

Videre gikk så turen til Silkeborg med Mauritzen som pilot. Når vi kalte opp Silkeborg, ble vi fortalt at medlemmene ved flyplassen ventet seg en low-pass og det ble vår første low-pass på turen. Her ble vi tatt godt i mot, og fikk overnatte i en campingvogn på plassen. Kvelden ble tilbrakt sammen med den lokale seilflyklubben og det sosiale varte til langt på kveld. (Det kan jo ha noe med den lave øl-prisen å gjøre, 7 kr flasken). 

Neste morgen var vi klare for de siste legg-ene hjem, men før vi kunne dra så skulle Hans Petter ha seg en seilflystart. Når han var ferdig med sine seilflykunstner så var det Fure som skulle føre oss til Aalborg EKYT for toll og flightplan til Sverige.

Fra Aalborg var Mauritzen som førte oss trygt opp til Nesinge ESGS. Turen gikk opp til nord-enden av Danmark hvor vi krysset opp til svenskesiden. Deretter fulgte vi kysten opp til Strømstad hvor vi landet på en meget våt bane på Nesinge. Her det ble en kort stopp med en liten handletur i den lokale butikken.

Så var det bare sjarmør ettappen igjen og det ble Mauritzen som fikk den siste turen. Her ble vi da møtt av en av Rygge Flyklubb-s fly etter passeringen av grensen til Norge, med Bjørn Wilhelmsen bak spakene. Her ble vi ønsket velkommen til Norge og det ble fotografering av vår nye stolthet. Deretter ble det satt kurs mot Kjeller ENKJ hvor vi ble møtt av mange nysgjerrige sjeler og andelshavere.

Etter en grundig omvisning av flyet var det bare igjen å få parkert og tjoret flyet fast. Så startet da arbeidet med å få flyet over på Norsk register og vente på vår LN-registrering.

Vel over grensen ved Strømstad blir vi møtt av C172 LN-DAE fra Rygge FK. Foto: Bjørn Wilhelmsen

Skrevet av Jarle O. Mauritzen
Opprinnelig publisert 01. mai 2000