Tragedie for fly-eiere på Kjeller

Skrevet av Jarle O. Mauritzen

Publisert 30. desember 2002
G-måler etter at taket har falt på Birddog 568

Hangar raste

I løpet av natten kom det betydelige mengder med snø som sammen med nordavind gjorde at snøen fokket seg på den ene siden av hangar taket. Dette ble for mye for vår hangar og den kollapset.

Hangar raste – tragedie for 568

Natt til søndag 29.12.2002 kollapset hangaren hvor vår Birddog sto parkert. Dette etter at det kom betydelig store mengder med snø og sterk vind. Snøen la seg i mengder og bare på halvparten av taken. Taket klarte ikke presset, og Birddog 568 så ut som en sammenpresset ølboks.

Søndag morgen leste jeg av telefonsvareren min og her var det en tragisk melding fra HP. Hangaren har rast sammen og Birddog’en er skadet. Ni småfly sto parkert i hangaren og syv av disse ble mer eller mindre knust. I løpet av natten kom det betydelige mengder med snø som sammen med nordavind gjorde at snøen fokket seg på den ene siden av hangar taket. Dette ble for mye for vår hangar og den kollapset.

Det første jeg gjorde etter å ha kommet hjem den kvelden, var å dra til Kjeller og sjekke opp hvordan det sto til. Etter et overblikk over skadene, var det bare å konstantere at det blir lenge til neste flytur med «568». Hele søndagen ble det jobbet med å få flyene ut av hangaren og sammen med en lift ble arbeidet gjort unna i løpet av dagen. Brannvesnet var på plass med utstyr for å tørke opp fuel fra en Cessna Cardinal i hangaren.

Søndag morgen ble flyet tatt inn til Aeromech og vingene, høyderor og ski ble demontert. Flyet ble stroppet fast på henger og transportert ned til NorrønaFly. Vi avventer nå en oversikt over hva som må gjøres for å få «568» flygende igjen, og det vil nok bli noen måneder til.