Flyet er Cessna L19E Birddog, som var typebetegnelsen på flyet fra fabrikken. I 1962 ble typebetegnelsen på flyet forandret til 0-1E, og når flyet ble sivilisert fikk det typebetegnelsen 305c. Flyet er bygget 08.07.1957, og har s/n 24568.
Flyet kommer fra Frankrike, og har sin historie fra det Franske Forsvaret (ALAT=Armée légère del’Armée de Terre). Birddog’en ble benyttet bla. i Tchad i Afrika, den har også gått som brannvakt-fly over Marseille i begynnelsen av 80 tallet.
Operativt ble flyet benyttet som kommunikasjonsfly i den Franske hær, og det originale radioutstyret er demontert. Radiopanelene sitter fortsatt i cockpit, for å gi flyet et historisk preg.
Operativt
Flyet har siden det var nytt fløyet ca 5700 timer. Flyet er utstyrt med en Teledyne Continental 0-470-11 Motor, som gir 213 hp ved max uttak.
Birddog #568 har en cruising speed på 110 MPH (Ca 175 km/t) i 5000 fot, og med 2300 omdr. Flyets max hastighet er 190 mph (Ca 305 km/t), og høyste manøvreringshastighet er 134 mph (Ca 207 km/t). Flaps kan benyttes under 100 mph (Ca 160 km/t).
Avgangsdistansen er ca 355 fot (Ca 110 mtr) på vanlig gressbane, og ca 305 fot (Ca 93 mtr) ved landing på samme baneforhold. Ved «take-off» kan det benyttes fra 0-30° flap, og ved landing 0-60°. Flyets max-høyde er 16.000 fot.
Flyet har bensin for ca fem timers flyging, og kan da fly en distanse på ca 533 miles (ca 850 km). Flyet har en tomvekt på 1614 lbs (Ca 730 kg), og en max vekt på 2800 lbs (Ca 1260 kg). Flyet har plass til en flyger, og en observatør.
Flyet har en begrensning på +4.4G, og -1.76G, og ved bruk av flaps kan belastes opp til +3.5G.
Skrevet av Jarle O. Mauritzen
Opprinnelig publisert 23. mai 2000