Final Air Show – Tullinge

Skrevet av Hans Petter Fure

Tullinge august 2004

Tullinge sitt siste flystevne

Kjempestevne på Stockholm/Tullinge flyplass lørdag 14/8 og søndag 15/8. Det var samtidig avskjedsstevne på Tullinge. Neste måned er det slutt på en lang flyepoke på Tullinge, flyplassen blir nedlagt. Alle svenske acro-piloter var der, forsvaret var der, veteranfly var der, moderne fly var der og ca 20.000 tilskuere var der. Alle var der. Birddog 568 var selvfølgelig der. 

Stockholm/Tullinge ESCN er en tidligere militær flyplass like syd for Stockholm. Nedlagt på 1990-tallet og nå brukt av Botkyrka Flygklubb samt diverse motorsport aktiviteter. Flyplassen stenges i neste måned (september 2004) og klubben flytter til Strängnäs ganske langt vest for Stockholm. Strängnäs er også en nedlagt militær flyplass. Botkyrka Flygklubb er en av Sveriges største klubber med omkring 400 medlemmer, http://www.botkyrkafk.org

Politikerne har besluttet å stenge flyplassen. Kanskje hjalp det på beslutningen at nærmeste nabo er rikspolitiker og det er absolutt fy-fy å fly over området der denne personen bor (støysensitivt område).

Kjeller til Tullinge VFR 

Jarle og Hans Petter dro fra Kjeller tidlig fredag for å være sikker å komme fram. Motvind gjorde at turen tok litt lenger tid enn planlagt. Når vi ankom, var medlemmene i full gang med å montere opp skilt, sperringer, salgsboder etc. Vi var ikke de eneste som ankom tidlig, det sto allerede en god del fly der. Etter å ha tuslet rundt på flyplassen og kikket litt, fikk vi skyss inn til Stockholm med en av damene i Skybirds. Veldig hyggelig og søt dame, men hun egner seg nok bedre som pilot enn taxi-sjåfør. Vi fant fram til slutt. Hotellet lå på Söder inne i Stockholm og het Acupulco, der hadde arrangøren reservert for 18 oppvisningspiloter med crew. 

Vi var rimelig trøtte etter en lang dag, så vi gikk bare opp på hjørnet på en tyrisk bule (restaurant) og spiste kjøtt på grillspidd. Jurgis Kairys som også var med i bilen inn til hotellet, ble med oss. Han er fra Latvia, er profesjonell oppvisningspilot og har selv bygget flyet JUKA han skulle fly i oppvisningen, motoren hadde han også modifisert og den ga ca 400 Hk. Det skal nevnes at han er flyingeniør og har jobbet med flykonstruksjoner hele sitt liv, også i tiden under Sovjetunionen. Han har en spennende hjemmeside http://www.jkairys.com 

Første display dag

Lørdagen begynte med briefing kl. 10:30, men allerede fra kl. 09:00 var det rundflyging med helikopter over Stockholm by. Selve flystevnet startet kl. 12:00 og deretter gikk det slag i slag uten pauser til kl. 16:00. Vår Birddog fly et fint pass kl. 13:45, deretter et par veteranfly og så braket det løs med J35 Draken, L29 Dolphine, J29 Vampire, J34 Hunter, J32 Lansen og JAS 39 Gripen. Avslutningen var Jurgis Kairys med Sukhoi 31, maken til flyging har du aldri sett. 

Etter flyoppvisningen gikk vi på byen med Skybirds og fikk en mini omvisning i Stockholm sentrum med tur i Katarina-hissen og noen puber. Om kvelden var det grillfest i hangaren og deretter tidlig til sengs, til og med Jarle la seg for en gangs skyld i normal tid. Kanskje var det fordi han hadde avtalt fotoflyging tidlig neste morgen, men den ble kansellert. Om natten passerte en kaldfront med lyn, torden og regn så det holdt. 

Søndag – display og hjemreise

Søndagen opprant med dårlig vær, lavt skydekke og stratusdotter nesten ned i panna. Ut over dagen ble bedre etter som solen tok tak og skydekket hevet seg, dog ikke mer enn at enkelte av flyene forsvant i skyene på toppen av loop. Søndagen var det ingen jet, den var viet veteranflyene. Formasjon med fem Tiger-Moth, formasjoner med to DC-3, to AN-2, tre Saab Safir, det er noe av det jeg husker. Jacob Holländer var der med sin dobbeltdekker og to jenter som klatret rundt på vingene mens han fløy (det må da være bedre å pusle rundt med jentene på bakken enn flakse rundt i luften med dem). 

Vi hadde allerede før vi dro til Tullinge levert flight plan med avreise kl.1700 og det passet bra. Skydekket hadde hevet seg ytterligere og det ble en fin tur hjem, men selvfølgelig hadde vinden snudd og var det motvind hjem også. Du kan lese mer om flystevnet på arrangørens egne sider http://www.flygdagar.se