HISTORISKE DATA GENERELT
Cessna L-19 Birddog ble utviklet for US ARMY som et lett rekognoserings- og observasjons fly for artilleriet. Det kunne også benyttes som kommunikasjons- og treningsfly. Den første bestillingen på 418 fly til US ARMY kom i 1950. Flyet er sammensatt med vingene fra en Cessna 170, og halepartiet fra en Cessna 195. Proto-typen var stresset til 4.4 g, og «maximum speed på 198 mph». Flyet er konstruert for å kunne opereres på korte upreparerte baner, og kunne enkelt repareres i felten under alle værforhold. Flytypen tjenestegjorde i Vietnam, og i Korea-krigen. Flyet har vært utstyrt med Fosfor-raketter, eller 250 pund bomber, maskingevær, eller med mat og annet utstyr som kunne droppes.
HISTORISKE DATA I NORGE
Til Norge kom det i årene 1960-68, i alt 27 maskiner som et tillegg til de 16 Piper L-18C Super Cub som Feltartilleriets OP-tjeneste disponerte fra før. Flyene ble fordelt til de ulike artilleriavdelinger med hovedkvarter i nord på Sætermoen, og i sør på Haslemoen i Solør. Birddoger et robust fly, lett å operere fra små improviserte flystriper, landeveier eller jorder. Det kan benytte både hjul og ski-understell.
Flyet var ubevæpnet, uten pansring og med lav hastighet. I en kampsituasjon var det avgjørende at flygerne kunne utnytte manøveregenskapene og terrenget fullt ut for å unngå beskytning fra bakken og fra andre fly. Oppgavene til FAOPT var å utføre observasjon fra luften, ildledelse av artilleri, rekognosering, liaison flyging, meldingstjeneste osv. Flyene hadde også utstyr for kontroll av radioaktive områder. Etter hvert ble flyene nedslitt og i 1992 var det slutt for FAOPT.
HISTORIE ‘568’
Flyet er bygd 8.7.1957 og første militære betegnelse var L19E, som senere ble den forandret til 0-1E. Flyet kommer fra Frankrike og har sin historie fra det franske Forsvaret (ALAT=Armée légère del’Armée de Terre). Det ble benyttet bl.a. i Tchad i Afrika og den har gått som brannvakt-fly over Marseille i begynnelsen av 80 tallet.
Operativt ble flyet benyttet som kommunikasjonsfly i den Franske hær. Det originale radioutstyret er demontert. Radiopanelene sitter fortsatt i cockpit for å gi flyet et historisk preg. Flyet er totalt restaurert, og det har blitt malt om til de farger Birddog’ene hadde i operativ tjeneste i Forsvaret.
Tekniske data Birddog #568
Operatør: | Nedre Romerike Flyklubb, Veteranflygruppa |
---|---|
Byggeår: | 1957 |
Farge/Staffering: | Grønn/Grå, med det Norske Forsvarets markeringer |
I tjeneste fra/til: | 1960-1992 (I Norge) |
Total fly bygd: | 3398 stk |
Avgangsdistanse Max vekt: | 355 Fot / 110 Mtr |
Landingsdistanse: | 305 Fot / 93 Mtr |
Lengde: | 25 fot 9-1/2 Tommer /7,86 Mtr |
Vingespenn: | 36 Fot / 10,97 Mtr |
Høyde: | 7 fot 6 Tommer / 2,28 Mtr |
Maks vekt: | 2800 pund / 1270 Kg |
Maks hastighet: | 190 MPH / 165 KTS / 305 KM |
Maks høyde: | 21000 fot |
Range/rekkevidde: | 550 NM/1018 KM |
Motor: | Continental O-470-11, 213 hp |