Skrevet av Erik Dreyer
Publisert 30. desember 2003
Grønt må det være
Første gang jeg fløy med HMK medlem Morten Myhr var på Nàsinge flygfelt utenfor Strømstad for 3 år siden, det var i en PIPER CUB, 2 seter, tandem, (olivengrønt selvfølgelig) militært op fly. Vi fløy en runde rundt i området ved flyplassen. Året etter var vi på plass i Sverige igjen, da med TIGER MOTH (Tiger Møll!) Det er en flytype fra 1931, Mange flyr fremdeles.
Artikkelen er sendt oss fra Erik Dreyer, og den er trykket i desember nummeret av MUD & SNOW
Minnerike flyturer
Det og fly åpent er en spesiell opplevelse, dette flyet er også grønt selvfølgelig.. Vi tok en runde mot grensa og Svinesund og kikket ned på alle ”Harryene” som handlet der. Jeg var innom der en tur jeg også når jeg kjørte (bil) hjem.
Nå var lysten på flyging med gamle grønne fly virkelig tent. Neste anledning kom samme dag på Nàsinge da jeg ble kjent med Jarle Mauritzen som kom med Cessna L-19 Birddog, også en 2 seter, tandem. Det er det eneste flygende eksemplar i Norge og er fra 50 tallet. Det var i alt 27 slike fly i Norge til feltartilleriets OP tjeneste. Og det er selvfølgelig grønt det også.
Året etter var jeg oppe i et fly som heter MH 1521 Broussard, et relativt stort (fransk) fly med en stor stjernemotor, Pratt & Whitney, på 450HK, god plass til 6 personer. Også er den jo grønn den også må vite!!
Fløyet av HMK medlem Henrik Widerøe.. Kjent navn?? Jo da, han ER en av dem.. Samme type motor som sitter 2 stk av på DC3, som jeg også har vært i lufta med, men den er ikke grønn, så det er en annen historie.
Jeg bare MÅ ta med at jeg fløy Tiger Moth med en annen av gutta på Kjeller Helge Storflor, vi fløy acro, det er bare helt rått og ta loop i et åpent fly.
Flystevne på Torp
Så var det flystevne på Torp lørd. 2. aug i år, da fikk jeg oppleve den virkelige helt store flyhelg, med min nye venn Jarle, som stadig flyr Birddogen, kalt Bikkja!. Han landet på Torsnes, utenfor Fredrikstad og plukket meg opp, så fløy vi over fjorden og landet på Torp, Dagen etter var det flystevne, det største i Norge siden det siste på Gardermoen før den nye flyplassen ble bygd. Det stevnet var dagen etter vi kom fra HMKs Normandie tur i 94.
Vel, da stevnet gikk mot slutten på Torp, tok vi av ca kl 17:00 for og fly til enda et stevne i Sverige, et sted langt opp i ”ødemarka” som het Hedlanda. Den turen tik over to timer, vi fløy over masse fjell og store skoger, og var helt oppe i 11,000 ft, så høyt har jeg aldri vært i et så lite fly, Utsikten var formidabel. Varmen måtte på, det var minus 4 utenfor.
Flygdag & Fjällträff på Hedlanda
Etter litt over 2 timers flyging begynte nedstigningen og plutselig så jeg en asfaltstripe midt inne i fjellheimen langt der nede. I flg. Flygplatshandboken var stripa 1km lang og 35m bred. Altså plass i massevis for vårt fly. Det sto også: Renar och Bjørnar kan forekomma på platsen?!?! Du verden, følte meg plutselig litt langt hjemmefra. Men vi så ingen.
Det som er så gøy og sitte på med Jarle er at han alltid (nesten) tar noen ”low pass” og noen meget bratte opptrekk og legger over så jeg får et glimt av bakken gjennom takvinduene… Hver gang vi landet eller tok av. Helt Rått!!
Samme kveld ble vi plassert i en kjempelavvo med grillkjøtt, salater, og div drikke. Kjempegodt. All mat var gratis for oss ”flygere”. Dagen etter var det stevne, ikke på samme nivå som Torp, dagen før, men flott vær og mye småfly, acro, noen russiske fly osv.
Jarle og jeg lagde litt ”krigsshow” han kom i en lowpass og liksom slapp en bombe, borte i skogkanten sto jeg klar med en røykgranat og et knallskudd. Det var bare om å gjøre og få det til og passe akkurat idet han fløy over, det gikk fint, det smalt, og røken veltet opp og utover flyplassen. Litt gøy og leke litt. Dagen gikk fort og i femtiden tok vi av for turen til Kjeller der flyet hører til, sammen med de andre grønne.
Som vanlig lagde Jarle et lite avskjedsshow, og fikk ikke lov av ”tårnet” og fly videre før etter 2-3 oppvisninger, noe jeg virkelig hadde moro av og oppleve fra baksetet. Etter en kjempefin tur i nydelig vær landet vi på Kjeller i halv åttetiden.
Men da var det ikke bare og sette seg i bilen for å kjøre hjemover nei, først skulle flyet fylles opp med drivstoff, så skulle det vaskes, spesielt i forkant av motor og vinger, rart hvor mye insekter som setter seg fast, trodde ikke mygg og litt større ”klumper” som satt klint innimellom overalt fløy så høyt, men de slår vel i flyet når vi flyr lavt.
Så skulle det vaskes med bensin under, der var det et tykt lag med olje og eksosstøv. Svart og jævlig. Så skulle flyet på plass og fortøyes. Da var vi ferdig. Og jeg var hjemme kl 22:00. DA kjente jeg at jeg var dønn sliten, men alle mente at det hadde vært en fin tur, som vi sa i folkeskolen når vi skulle skrive stil.
En takk til Jarle som gadd og ta med gubben på de lange turene den helgen, jeg glemmer det aldri.