Skrevet av Ivar Værnesbranden – Stjørdalens Blad
September 2000
– Dette flyet, en Cessna L19 Birddog, er det eneste i sitt slag i skandinavia i dag. Tidligere har denne typen også vært brukt på Værnes, forteller Helge Storflor.
LANDET MED FLY HJEMME I FLORA
Det blir så avgjort lagt merke til, flyet som før helga har stått parkert like ved E14 i Flora. Men med påmalt rovdyrkjeft og «US Air Force» på siden må man kanskje regne med litt ekstra oppmerksomhet.
– Joda jeg ser at en god del biler senker farten mens føreren kaster lange blikk etter flyet når han kjører forbi på E14, smiler Helge Storflor (35). Under en snarvisitt fra Oslo hjem til Flora like før helga, landet han like godt med eget småfly så å si på stuedøra til pappa Josef Storflor.
– Dette er et fly som kan lande nærmest hvor som helst ettersom det bare trenger ei landingsstripe på 100 meter. Det eneste som kreves er grunneiers tilatelse, og det har ikke vært noe problem i dette tilfellet, sier flygeren på besøk i Flora.
PÅ JOBB
Helge Storflor som bor i Oslo reiser ganske mye gjennom arbeidet, og da bruker han gjerne privatfly i stedet for ordinert rutefly. Dette er likevel første gang han lander med like ved barndomsheimen, som han selv flyttet fra som 15 åring for 20 år siden.
– Det er mest aktuelt å lande her om høsten, etter at kornåkeren er ferdig trøsket. Denne gang skulle jeg på et oppdrag i Trondheim torsdag kveld, og dermed er det jobben som betaler flyturen denne gangen, sier han med et smil.
ENESTE I NORGE
Flyet, en Cessna L19 Birddog, er en ganske spesiell maskin. Så er den da også det eneste i sitt slag i Skandinavia i dag. De ble oprinnelig konstruert av amerikanerne til bruk som observasjonsfly (op-fly) i Koreakrigen, og de har også vært brukt i Vietnam, der noe av poenget var å kunne lande og ta av på små flater.
– Norge fikk fly av denne typen som Marshall-hjelp fra USA tidlig på 60-tallet, og de ble brukt av det norske forsvaret som observasjonsfly helt frem til 1991. Fly av denne typen har har også vært på Værnes, forteller Storflor.
FRANSK FLY
Alle de Norske flyene ble imidlertid solgt ut av landet. Maskina som Helge Storflor er medeier i, er Fransk. Det franske forsvaret hadde blant annet brukt det i Chad og Algerie før det ble solgt til en privatperson i Provence, der de nå ni eierne fikk tak i det. Storflor forteller ellers at flyet, som har plass til to personer, har en marsjhastighet på 180 kilometer i timen. Selv brukta han to timer på turen fra Kjeller, der flyet er stasjonert, til Flora.
– Som op-fly har det glass over alt for å ha god utsikt. Og med været i Trøndelag sist fredag var det en fantastisk opplevelse å komme flygende inn over Flora og nyte utsikten, sier Helge Storflor.