Vi var noen gutter som alltid hadde drømt om et lite robust fly som kunne ta av og lande nesten over alt. Cessna Birddog flimret på netthinnen når praten kom inn på kortbanefly. Jarle var den som tok initiativet til å sette sammen en gjeng som var sprø nok til å legge penger og masse fritid i prosjektet. Høsten og vinteren 1999 tok sameiet form. Flere personer viste interesse og forsvant igjen etter hvert som de forsto at det måtte mer til enn litt lommepenger.
Cessna Birddog en ekte warbird
Cessna Birddog er en ekte warbird. Samtidig er det noenlunde rimelig i drift slik at man har råd til å bruke det (man skal tolke ordet rimelig med litt fleksibilitet) og det er et fly som ikke har vært produsert for sivilt salg, kun militært bruk. Det sier litt at alle landings- og takeoff data i håndboken er angitt fra grus- og gressbaner. Birddog har vært brukt i krigsinnsats i Korea, Vietnam og Tchjad og det har hatt aktiv tjeneste i 11 lands forsvar. Det er ikke flyet som man finner annonsert til salgs i vanlige flyblader.
Birddog i Norske forsvaret
Når forsvaret i Norge faset ut sine Cessna L19 Birddog, var det flere personer i flymiljøet som ønsket å kunne beholde et eller flere luftdyktige fly i Norge, men dette gikk dessverre ikke. Flyene var en del av Marshal-hjelpen og var bare utlånt til Norge. Tre ikke luftdyktige Birddog gikk til museumsformål, resten ble pakket og sendt tilbake til USA som solgte dem videre til Brasil i en slags byttehandel.
Birddog til Kjeller
Drømmen om å fly Birddog har som sagt alltid vært der og i miljøet på Kjeller begynte etter hvert et andelslag å ta form. I november/desember 1999 var vi ni personer som alle hadde betalt inn en eller flere andeler, vi var klare til å kjøpe. Til venstre på skjermen ser du hvem det var. Allerede i februar 1999 hadde vi hørt om et parti med Birddog som skulle fases ut fra forsvaret i Pakistan, men det var lite info om disse flyene. Høsten 1999 kom militærkuppet i Pakistan og dermed var det kroken på døra for salg av militært materiell.
Flere valg
Omtrent samtidig fikk vi vite om en Birddog som var til salgs i Frankrike og denne så interessant ut. Desember 1999 reise noen av medlemmene i Sameiet Birddog til Frankrike for å se på denne og i januar 2000 hadde vi bestemt oss. Det ble Cessna 305C Birddog med regnummer F-GECB fra Frankrike. I mars 2000 var alt klart med dokumentasjonen og Hans Petter Fure og Jarle O. Mauritzen reiste påsken 2000 til Serres i Frankrike for å få utsjekk og hente hjem maskinen.
Birddog # 568
Flyet er bygd 08.07.1957 og første militære betegnelse var L19E. Senere ble den forandret til 0-1E og når den ble sivil fikk den typebetegnelsen 305c. Det kommer fra Frankrike og har sin historie fra det franske Forsvaret (ALAT=Armée légère del Armée de Terre). Det ble benyttet bl.a. i Tchad i Afrika og den har gått som brannvakt-fly over Marseille i begynnelsen av 80 tallet.
Operativt ble flyet benyttet som kommunikasjonsfly i den Franske hær. Det originale radioutstyret er demontert. Radiopanelene sitter fortsatt i cockpit for å gi flyet et historisk preg. Flyet hadde siden det var nytt fløyet ca 5700 timer.
Skrevet av Jarle O. Mauritzen
Opprinnelig publisert 01. januar 2000