Turen til Hahnweide

Skrevet av Hans Petter Fure

Publisert 07. september 2005

Det ble litt av en tur. Distansen er ca 1500 km og vi hadde regnet med 10 flytimer hver vei og to mellomlandinger for fuel. Slik skulle det ikke bli. Allerede fra Kjeller hadde vi vinden i nesa og den bare økte på. Da gikk det langsomt. Til gjengjeld hadde vi medvind hjemover og da gikk det fortere.

Turen til Hahnweide tok som sagt litt lenger tid enn vi hadde tenkt oss. Vi hadde beregnet flytiden med null vind til 10 flytimer hver vei og to mellomlandinger for fuel, men slik skulle det ikke bli. Allerede fra Kjeller hadde vi vinden i nesa og den bare økte på. Med 85 kts cruise speed skal det ikke mye motvind til før det går smått.

Første legg gikk langs svenskekysten sydover til Smögen, over vannet til Skagen og så videre sydover gjennom Jylland til Tønder EKTD. Den var beregnet med 3:42 timer i null vind, men når bakkehastigheten gikk ned til 60 kts, kunne vi bare glemme å rekke dit. Allerede ved Aalborg begynte søket etter alternative flyplasser som hadde fue og som lå langs rutenl. Det ble Herning EKHG, en koselig plass med motor- og seilflyaktivitet. Da hadde vi fløyet en tank tom og hadde litt over 1/3 igjen på den andre. 

-Fra Herning gikk det rett sydover gjennom Billund, Esbjerg og Skydstrup TMA. Selv med transponder ble det mye prat på radioen. En time senere landet vi i Tønder EKTD hvor vi toppet opp tankene, fuel er nemlig dobbelt så dyrt i Tyskland. Vi hadde opprinnelig tenkt oss til Aschaffenburg og overnatte der, men nå hadde vi brukt tid på to fuelstopp og det begynte å gå mot kveld.

Aschaffenburg var utenfor rekkevidde før det ble mørkt. Det ble å bla i Fliegerkalender Tyskland og finne flyplasser som var åpne til solnedgang samt kunne brukes fra utlandet og hadde overnatting. Vi valgte Oerlinghausen EDLO, der har jeg vært før og vet at de har rimelig og meget bra overnatting på flyplassen. Etter å ha satt streker på kartene, laget operativ flygeplan og levert flight plan, dro vi avsted.

Det ble en slitsom tur. Det var disig, lummert og rundt Hamburg var det CB-aktivitet. Bremen Info gjorde sitt beste for å hjelpe oss rundt det værste, men til slutt gikk vi over til basic navigasjon. Ned i lav høyde, fulgte jernbanen til Elbemunningen, motorveien nesten til Hamburg og så en kanal et stykke videre mot Oerlinghausen. På slutten satte vi kursen etter kompasset og kryssjekket mot min gamle gode Garmin 12XL gps. Den er helt basic uten kartbase, flyplasser ellers annen snacks som en moderne gps har. Vi fløy smack på lang finale i Oerlinghausen. Neste morgen var det ganske så disig og minimal sikt. Vi gikk og sparket og ventet på at solen skulle ta tak slik at det kunne klarne opp. Midt på dagen ble det litt bedre og vi fyrte opp Birddogen. Etter et par timer kalte vi opp Hahnweide og ble ønsket velkommen. Når vi åpnet døren, hørte vi speaker presentere Birddog for publikum og det vanket aplaus. Det gjorde godt. Det smakte godt med en øl når vi hadde fortøyet flyet for natten.

-Hjemturen hadde vi tenkt å legge om Berlin-Tempelhof EDDI, en flytur på 3:30 timer fra Hahnweide. Imidlertid varte stevnet helt til kl.1800 og da var det utelukket å rekke helt til Berlin før solnedgang. Det ble igjen å bla i Fliegerkalender for å finne en flyplass som var åpen til solnedgang samt lå tett ved en by hvor vi kunne finne overnatting. Lichtenfels EDQL ble valget, en skjønn liten gresstripe helt inne i byen. Jeg ringte på forhånd og halve flyklubben møtte oss når vi landet, nysgjerrig på å se en Birddog. Og tror du ikke en av medlemmene hadde bodd i USA og fløyet Birddog. Han kjørte oss inn til hotellet og formannen hentet oss neste morgen. I Tyskland kan du ikke lande eller starte hvis flyplassen ikke er betjent, men formannen tok seg fri fra jobben en times tid.

 -Neste dag var det plankekjøring til Berlin og vi valgte Whisky arrival. Fra ytre sjekkpunkt inn til Tempelhof skal du følge kartet nøye. Først hadde du 11.september og så hadde en tysker styrtet sitt mikrofly på plassen forran riksdagsbygningen i fjor, så nå var tyskerne helt på tuppa. Sjener du litt utenfor VFR korridoren så får du det hett. Det er gøy å ha vært på Tempelhof EDDI, men det rekker med en gang. Parkering et døgn og startavgift nesten 500 kroner, og du må ha støysertifikat ellers får du ikke starte (lande er ok). Strømlinjeformet service og politi+toll med skarpladde våpen.

Fra Tempelhof tok vi Echo departure og så rett nordover til Varberg ESGV i Sverige ca 3:30 timer. Det gikk i 4000 fot hele veien. Litt vector forbi Malmø og Kastrup men ikke noe problemer. Fra Varberg var det kysten nordover og vi fløy på vestsiden av Säve. Fin medvind hele veien og det gjorde godt å se bakkehastigheten øke med 20 kts. Landet på Kjeller ved åttetiden på kvelden og neste dag regnet det, snakk om timing. 

-Kjempetur, bli med neste gang, da vel. Det er ikke vanskelig å fly i utlandet og radioprosedyrer er helt som i Norge, no problem.

Lichtenfels i Tyskland, en nydelig liten flyplass hvor vi overnattet på vei hjem. Foto HP.Fure